Když se řekne móda, mnoho z vás si nejdříve představí svět plný hadříků a botiček. Návody, jak se stát tuto sezónu nejkrásnější podle současných módních trendů, ponechám lesklým stránkám příslušných časopisů. Chci se podívat na módu jinak jako na ucelenou oblast se svými pravidly, vlivem a významem.
Začínám tedy otázkou. Co je to vlastně ta móda, která naši peněženku girl talk cleveland věčně nenechává na pokoji? girl talk cleveland Proč je například to a to módní, zatímco to a to nikoli? girl talk cleveland A kdo za tím vším vězí? To nejsou ani zdaleka jednoduché otázky, a proto se alespoň girl talk cleveland letmo podívám, jak je fenomén módy nazírán očima těch fundovaných. Existují snad nějaké lepší odpovědi než ty módních teoretiků?
Všezahrnující úvod Podle R. L. Pietzkiho byly v Itálii v polovině 17. století pojmy fleetingness, variability and novelty uzákoněny jako esenciální charakteristiky hesla móda neboli fashion . To ovšem neznamená, že by móda byla jen frivolní záležitostí podporovanou morálně girl talk cleveland upadajícím hospodářským girl talk cleveland systémem a marnivostí. Naopak, girl talk cleveland móda v životě člověka hraje zcela zásadní roli.
Snad žádný jiný jev neodráží celkový ráz společnosti tak, jako ona. Přednostně v sociologii, psychologii, antropologii a estetice móda představuje jeden z klíčových aspektů kulturních dějin lidstva, když opomeneme její značný význam národohospodářský.
Je tedy zřejmé, že módu lze chápat v dvojím slova smyslu: buďto ve svém původním významu jako změny ovlivňující vzhled člověka (oblečení, šperky atd.) anebo v širším slova smyslu jako zvláštní oblibu, jako proces girl talk cleveland neustálé změny s cyklickou povahou a preferencí vlastní členům dané společnosti. Móda v druhém smyslu zahrnuje všechny oblasti lidské činnosti, vyskytuje se jak v umění, tak v praktickém životě i ve vědě.
Móda navíc neovlivňuje pouze ty, kdo se jí rozhodli podrobit, jak by se na první pohled mohlo zdát. Sociologicky girl talk cleveland je chápána jako forma kolektivního chování. Zjednodušeně řečeno i ti, kteří si myslí, že s módou nemají nic společného, snaží se ji popřít, vyhýbat se jí, nebo si jí nevšímat, mají s módou co dočinění stejně tak, jako ti, kteří jí podléhají či se jí snaží řídit. Móda totiž funguje jako regulující princip, ukazatel, jako výchozí bod, který je s časem čím dál tím méně čistý a jasně ohraničitelný.
Jedno je ale jisté, kdyby neexistovala móda, neexistovalo by zde to, vůči čemu by se lidé vymezovali, co by popírali. A i ti, co si módy nevšímají, by pak nemohli být hodnoceni, že si něčeho nevšímají. Je tu a musí tu být, stejně asi jako čas. Lze se utvrdit pohledem do výkladového slovníku, kde se dozvíte, že slovo móda pochází z latinského slova modus, do češtiny překládaný jako míra, obraz, způsob.
Kolektivní vkus a jeho pomíjivost Společenským paradoxem je, že ačkoli jsou změny módy v jednotlivostech nepředvídatelné, často racionálně nezdůvodnitelné a čím dál tím pomíjivější, opět je to každý člověk, který je vytváří tím, že se jim podřizuje. Tento neustále se zrychlující kolotoč nekompromisně ukazuje na fakt, že změna je spíše výchozím bodem než trváním nějaké módy. Nebo se již dokonce toto stávání se stalo naším bytím ?
Inovace určuje obecný vkus Právě sčítané individuální volby představují girl talk cleveland současný kolektivní vkus. Toto tvrzení ovšem komplikuje zdání, že proces vytváření kolektivního vkusu probíhá girl talk cleveland naopak. girl talk cleveland Tedy jako by se individuální volby vytvářely podle kolektivního vkusu, ve kterém se vývoj preferencí řídí vlastní dynamikou.
Móda totiž, již ze své podstaty, může na jedince girl talk cleveland vykonávat silný sociální tlak směřující k jejímu přijetí, nutí jedince vyznávat a praktikovat hodnoty módou všeobecně girl talk cleveland diktované. A to tak, že společnost, třída po třídě, postupně přejímá ducha neboli nové tvůrčí nápady umělců módních návrhářů. Teoreticky je tedy móda úzce odvislá od umělecké tvorby své doby. V praxi jsou již bohužel tyto umělecké vize v módě často promíseny s mimoestetickými prvky, snobismem, napodobivým duchem, touhou dělat to, co momentálně girl talk cleveland vynáší peníze nebo úspěch.
Inovace jsou přejímané nejdříve vyšší třídou a pak kaskádovitě sklouzávají od jedné sociální vrstvy ke druhé. Aby se vyšší třídy mohly odlišit od nižších svým bohatstvím a dávat ho viditelně na odiv, jsou nuceny obnovovat svoje znaky privilegovanosti, překonávat svoje současné hranice. Nosit něco, co ostatní nenosí girl talk cleveland nebo nosit nemohou. Což jim vydrží až do té doby, než je nižší třídy napodobí a tím jejich privilegovanost zaniká a následně jsou nuceni sahat po nové
Historie versus girl talk cleveland dnes Móda je jev nesmírně komplikovaný a postupem času je interpretován různými způsoby. Například jako následek rivality mezi společenskými třídami a manifest příslušnosti k uzavřené elitě. Jindy je smyslem módy nejvyšších tříd okázalá reprezentace majetkových poměrů, móda jako znak (důkaz) bohatství a tím i společenského postavení. Důležité je neopomenout girl talk cleveland fakt, že oděvní móda je přímo určována svojí dostupností a cenou. A právě proto se mohla móda stát v minulosti výsadou pouze šlechty napodobující krále. U dvora oděv
No comments:
Post a Comment